Olympia Sport har i snart 20 år stått støtt i å være en frittstående kjedeuavhengig sportsbutikk. I løpet av disse årene har vi etablert mange gode og tette relasjoner til våre leverandører. Forholdet til Hoka-importøren, Run AS, har vært spesielt og har hatt en særstilling.
Vi etablerte forholdet til importøren allerede i 2010. På den tiden var Hoka i en tidlig fase internasjonalt, og det var få om hadde hørt om merket i Norge. Hoka ble på kort tid et signaturmerke for Olympia Sport. Vi hadde et ønske om å bidra til å etablere Hoka som en sterk merkevare også i andre anerkjente sportsbutikker i Norge. Vi har aldri sett på eksklusivitet som en styrke, men alltid ment at en merkevare bygges best gjennom selektiv distribusjon i de fremste butikkene i Norge. Olympia Sport har på den måten spilt en betydelig rolle både i salget av Hoka i egen butikk og i å styrke merkets posisjon som en anerkjent merkevare blant sportsbutikker over hele landet.
Isolert har Olympia Sport både hatt posisjonen som Norges største Hoka-forhandler og har vært den største enkeltstående butikken for Hoka på internasjonalt nivå. Spesielt har vår promotering av Hoka-sko mot helserelaterte yrker vist seg å være svært vellykket.
Ref artikkel i VG/E24 er vi nå ikke lenger ønsket som forhandler.
Vi har forståelse for at en importør til tider må ta vanskelige beslutninger, men vi mener likevel at disse bør være godt begrunnet og basert på et solid faktagrunnlag. Når en slik beslutning fattes, bør det varsles i god tid før avgjørelsen tas og meddelelsen bør kommuniseres åpent og ryddig. Dette har etter vår mening blitt håndtert uprofesjonelt av Run AS Daglig Leder Carl Jørgen Nordberg og styreformann Elling Ballhald.
Etter vårt 14 år lange samarbeid mottok vi beskjeden via e-post. E-posten som formidlet deres avgjørelse, besto kun av 2 linjer. De endrer sin forklaring underveis. Deres første begrunnelse er med bakgrunn i endret distribusjonsstrategi i Norge og Sverige. Da vi spurte hva dette innebar, fikk vi ingen svar. Derimot endres forklaringen til at det gjelder økonomisk risiko og kanselleringer av sko. Det bør også understrekes at vi gjennom hele prosessen har invitert til fysiske møter, noe som fullstendig avvises fra deres side. Videre har de konsekvent unnlatt å besvare telefoner.
Vi har gjentatte ganger forsøkt å både ringe, sende tekstmeldinger og e-poster til styreformann Elling Ballhald, uten å få svar. Dette er samme person som tidligere har feriert med sin familie hos Daglig Leder og Eier av Olympia Sport. Strategien om «å bli borte» fremstår for oss som underlig, uprofesjonell og ytterst merkelig.
Per nå unnlater Run AS fortsatt å besvare flere spørsmål. De avstår fra å stille til telefonintervju med E24 og har kun kommentert saken kortfattet med en uttalelse per e-post. Det som i starten handlet om deres endring av distrubusjonsstrategi, begrunnes nå utelukkende med kanselleringer av sko.
I perioden 2010-2021 har Olympia Sport ikke kansellert noen bestillinger, heller ikke i 2024. Det er imidlertid dokumentert at vi kansellerte større mengder sko i 2022 og 2023. Disse kanseleringene ble gjennomført i dialog med Run AS. Vi varslet Run AS i desember 2021 at vi kom til å måtte kansellere sko, dersom det ble store forsinkelser. Det ble det. Run AS utvidet også sin distribusjon vesentlig både i 2022 og 2023, uten at det ble gitt signaler om dette. En slik utvidelse av distribusjonen er retningsgivende og en viktig faktor når vi setter ordre fra leverandører. At Run AS utelukkende begrunner avslutningen av samarbeidsforholdet med kanselleringer av sko i mai 2024, fremstår for oss som en konstruert forklaring. Dette var et år vi hadde signalisert at vi ønsket å bidra til å normalisere og «friskmelde» et overopphetet Hoka-markedet. Etter vår vurdering kan det virke som det ligger en skjult agenda bak avgjørelsen. Vi ønsker ikke å spekulere i hva dette kan innebære på nåværende tidspunkt, men vi vil følge opp saken og gi ytterligere informasjon på et senere tidspunkt.
2025 blir et utfordrende, men spennende år for Olympia Sport. Selv om vi ikke lenger skal selge Hoka, finnes det vel så gode alternativer på markedet. Hoka er ikke lenger unikt, og den store Hoka-bølgen er over.
Vi gleder oss til å presentere både etablerte og nye merkevarer i tiden som kommer, til det beste for både de som løper, de som er opptatt av gode hverdagssko og de som ønsker kvalitetssko til jobb. Vi har vært med på å bygge opp merkevarer før, det skal vi sammen med gode samarbeidspartnere gjøre igjen.
Tusen takk til leverandører, kunder og allmennheten forøvrig som har støttet oss i denne saken. Deres støtte er en stor kilde til motivasjon, og til å vise de som måtte tvile at vi kan drive god butikk, selv uten Hoka og Run AS med på laget.
Med Beste Hilsen og med ønske om et Godt Nytt År
- Truls Aabol
Sak fra E24 kan leses her:
Har solgt over 250.000 par Hoka-sko – nå får de ikke flere – E24
Til info:
VG/E24 og Tønsberg Blad har fått full kronologisk oversikt fra desember 2021 over all mail korrespondanse via Olympia Sport og Run AS og partenes advokater.